PC'XBOX360'PS3

XBOXX360

PC'XBOX360'PS3

XBOXX360

مشخصات فنی

مشخصات فنی


پردازنده مرکزی (CPU)



پردازنده مرکزی در کنسول XBOX 360 با نام رسمی Xenon توسط شرکت مایکروسافت و Waternoose توسط شرکتIBM نامیده می‌شود. این پردازنده به صورت سه هسته‌ای و براساس ساختار پردازنده پاور پی‌سی طراحی شده است.


پردازنده XBOX 360 با بهره‌گیری از فناوری نود نانومتری طراحی شده است و از 165‌‌میلیون ترانزیستور بهره می‌برد. البته طبق گزارش‌های اعلام شده قرار است این پردازنده با فناوری 65‌‌نانومتری در سال 2007 برای کنسول XBOX 360 طراحی شود که این عامل باعث کاهش گرمای تولیدیِ این پردازنده و افزایش کارایی آن می‌گردد.


به‌طور کلی سه هسته موجود در این پردازنده به صورت موازی و در فرکانس 2/3‌‌گیگاهرتز فعالیت می‌کنند که این عامل باعث افزایش کارایی این واحد پردازشی در محاسبات پیچیده می‌شود.


Xenos نام اختصاصی پردازنده گرافیکی کنسول 360‌XBOX است که شرکت ATi آن را طراحی کرده است. این پردازنده گرافیکی با نام رمز 1C و گاهی 500R در شرکت ATi نامیده می‌شود. چیپ‌ست Xenos شامل دو ساختار جدا از یکدیگر است. اولین قسمت این چیپ‌ست مربوط به واحد پردازش گرافیکی است که بیشترین قسمت از فضای این چیپ‌ست را اشغال نموده است. قسمت دوم این چیپ‌ست حافظه سریعی به نام eDRam است که در سمت چپ واحد پردازش گرافیکی قرار دارد.


چیپ‌ست Xenos در کنسول XBOX 360 در مجموع دارای 315‌‌میلیون ترانزیستور است که از این مقدار 235‌‌ میلیون ترانزیستور مربوط به واحد پردازش گرافیکی و پنجاه میلیون مربوط به حافظه eDRam است. واحد پردازش گرافیکی در این کنسول در فرکانس پانصدمگاهرتز فعالیت می‌کند و با استفاده از فناوری نود نانومتری طراحی شده است.



در کنار واحد پردازش گرافیکی حافظه ده مگابایتی eDRam وجود دارد که با سرعت سیصد مگاهرتز فعالیت می‌کند. این حافظه همانند واحد پردازش گرافیکی از فناوری نود نانومتری برای طراحی بهره می‌برد. حافظه eDRam از دو بخش اساسی تشکیل شده است:



1-حافظه: این قسمت وظیفه ذخیره اطلاعات کلی مورد نیاز برای پردازنده گرافیکی را برعهده دارد. علاوه بر این، قسمت اطلاعاتی که در بخشlogic مورد پردازش قرار می‌گیرد را در خود ذخیره می‌نماید و در زمان مشخصی به این واحد انتقال می‌دهد.


2-واحد منطقی: این واحد پردازشی توسط شرکت NEC در ساختار eDRam طراحی شده است و وظیفه آن پردازش قابلیت‌هایی مانند رنگ تصاویر، آمیختن پرتوهای نوری برای افزایش کیفیت و دقت تصاویر و تصحیح سطوح ناصاف است. هدف از طراحی این واحد پردازش، اجرای روان‌تر تصاویر سه‌بعدی در بالاترین کیفیت و بیشترین میزان فریم است.
__________________
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد